top of page


For å forstå hvordan CRM-teknologi kan hjelpe norske bedrifter å vokse, er det først nødvendig å forstå hva CRM faktisk er. CRM, som står for kunderelasjonsledelse, er en samling av praksiser, strategier og teknologier som bedrifter bruker til å administrere og analysere kundeinteraksjoner og data gjennom hele kundens livssyklus. Målet med CRM er å forbedre kundeforholdene og øke kundetilfredshet og lojalitet. CRM-systemer samler kundedata fra ulike kontaktpunkter mellom kunden og selskapet, som for eksempel selskapets nettside, telefon, live chat, direkte post, markedsføringsmaterialer og sosiale nettverk. Med CRM-systemer kan også kunderettede ansatte få detaljert informasjon om kundens personlige informasjon, kjøpshistorikk, kjøpspreferanser og bekymringer.


Bruken av CRM-systemer kan gi organisasjoner fra småbedrifter til store selskaper en rekke forretningsmessige fordeler, inkludert:

  • Enkel tilgang til kundeinformasjon, som tidligere kjøp og interaksjonshistorikk, som kan hjelpe kundestøtterepresentanter med å gi bedre og raskere kundeservice.

  • Samling og tilgang til kundedata som kan hjelpe bedrifter med å identifisere trender og innsikter om kundene sine gjennom rapporterings- og visualiseringsfunksjoner.

  • Automatisering av salgstrømmer og kundestøttetjenester.

  • Markedsføringsautomatisering, der CRM-verktøy med markedsføringsautomatiseringsfunksjoner kan automatisere repeterende oppgaver for å forbedre markedsføringsinnsatsen på ulike punkter i kundens livssyklus for å generere leads.

  • Salgsstyringsautomatisering, der salgsstyringsautomatiseringsverktøy sporer kundeinteraksjoner og automatiserer visse forretningsfunksjoner i salgssyklusen som er nødvendig for å følge opp leads, oppnå nye kunder og bygge kundelojalitet.

  • Geolokasjonsteknologi eller plasseringsbaserte tjenester, der noen CRM-systemer inkluderer teknologi som kan opprette geografiske markedsføringskampanjer basert på kundenes fysiske plasseringer, noen ganger ved å integrere med populære GPS-apper basert på plassering. Geolokasjonsteknologi kan også brukes som et nettverks- eller kontaktmanagementsverktøy for å finne salgsmuligheter basert på en plassering.

Ønsker du å se hvordan Webson fungerer i praksis? Trykk på denne linken

Comments


bottom of page