Dersom du ønsker å forbedre og automatisere forretningsprosessene dine, vil du sannsynligvis støte på de to ledende programvareløsningene – enterprise resource planning (ERP) og customer relationship management (CRM).
Selv om begge fungerer som viktige datalagre, er det flere forskjeller du må vurdere når du skal velge hvilken løsning som passer best for deg og din virksomhet.
I denne artikkelen vil vi gå gjennom kjernefunksjonene og fordelene med ERP og CRM, samt hvordan de skiller seg fra hverandre, slik at du kan ta en informert beslutning og hjelpe din virksomhet med å fungere sømløst, forbedre kundeforholdene og øke salget.
Hva er ERP og CRM?
Enterprise Resource Planning (ERP) og Customer Relationship Management (CRM) har begge fokus på planlegging av forretningsressurser for å øke effektiviteten, effektiviteten og økonomien.
Men hver plattform har ulike fokusområder.
Hva er ERP?
ERP-programvare forenkler og optimaliserer en organisasjons daglige funksjoner, fra logistikk til ledelse. Den integrerer alle tjenestene som trengs for å drive selskapet – økonomi, regnskap, ordrestyring, forsyningskjedestyring, produksjon, distribusjon, markedsføring og mer. Noen programvarer tilbyr også personalledelse, administrasjon av kunderelasjoner og e-handel.
ERP fungerer som et sentralisert system for å effektivisere alle prosesser og informasjonsflyt i en hel organisasjon. Applikasjonene er nettbaserte og kan nås gjennom alle grensesnitt. Dette gjør oppdatert informasjon tilgjengelig for alle selskapets avdelinger til enhver tid.
Ifølge ERP-rapporten for 2020 fant 95% av bedriftene at implementering av ERP-systemer forbedret forretningsprosessene deres.
Men hva er egentlig forbedringene du kan forvente? La oss se på fordelene med ERP, slik at du kan få en bedre forståelse av hvordan det kan hjelpe deg og din virksomhet.
Fordeler med ERP
Forbedret forretningsrapportering og planlegging: Ved å ha all viktig sanntidsdata samlet på ett sted, får du en klar oversikt over hele virksomheten. Som et resultat kan du lage tilpassede, alltid oppdaterte rapporter som lar deg ta bedre beslutninger og planlegge aktivitetene dine deretter. Slutt på gjetting – nå kan virksomheten din styres på en datadrevet måte.
Kostnadseffektivitet: Fordi ERP kobler sammen forskjellige teknologier som brukes av hver del av et selskap, bidrar de til å eliminere kostbare duplikater og inkompatibel teknologi. Siden du har alle de faktiske dataene foran deg i sanntid, kan du kontrollere om pengene ikke flyter i feil retning og optimalisere kostnadene.
Når det gjelder kostnadseffektivitet, så kobler ERP-programvare sammen ulike teknologier som brukes av hver del av et selskap, og bidrar til å eliminere kostbare duplikater og inkompatibel teknologi. Ved å ha alle data foran seg i sanntid, kan man også kontrollere at pengene ikke går til feil ting og optimalisere kostnadene.
ERP-applikasjoner lar også ulike avdelinger kommunisere og dele informasjon enklere i selskapet, noe som fører til forbedret intern kommunikasjon, mindre administrativt arbeid, og økt produktivitet i teamet.
Med tanke på datasikkerhet, har det vært en økning i rapporterte angrep fra nettkriminelle de siste årene. ERP-systemer gir derimot flere lag med overlappende sikkerhetsteknologier, og legger dermed spesiell vekt på datasikkerhet for å beskytte sensitive data.
Når det gjelder datakvalitet, så kan det være utfordringer med dupliserte oppføringer, glemte felt, ugyldige e-postadresser og feil adresser. Her vil ERP-systemet varsle deg om manglende felt, feil adresser og andre mulige feil ved opplasting av data.
Fordeler med CRM Når det gjelder CRM, så er dette et programvaresystem som sporer all kommunikasjon og hjelper til med å bygge og pleie relasjoner med potensielle og nåværende kunder. Alle data om kundene dine er samlet på ett sted, og er lett tilgjengelig fra hvor som helst.
CRM-systemet konsoliderer alle kommunikasjonsstrømmer (anrop, e-post, tekstmeldinger, chat og møter), dokumenter, kjøp, tilbud og oppgaver knyttet til hver kontakt. Dataene oppdateres kontinuerlig automatisk ettersom potensielle kunder og kunder tar handling.
Takket være integrasjoner med annen programvare som e-postsystemer, sosiale medieplattformer, telefonsystemer og mye mer, vil hele teamet ditt alltid ha tilgang til all kundedata på ett sted, noe som kan hjelpe med å øke salg og levere enestående service.
Det faktum at hele 91% av bedrifter med ti eller flere ansatte bruker et CRM-system, viser viktigheten av denne programvaren for å oppnå suksess. Ønsker du å finne ut om Webson passer for deg? Kontakt oss for en uforpliktende demo.
Comments