top of page

7 råd fra en grunder til en annen


Samle og strukturer data

Vi hører ofte at data er den nye oljen, men hva betyr egentlig dette for en liten norsk bedrift? Hva skal man egentlig med denne daten?


Det korte svaret er at data er fasiten på alle spørsmål og med nok data kan du svare på “alt”. For selskaper som Google, Amazon, Komplett, Zalando - for å nevne noen, er dette alt som betyr noe. Her brukes enorme mengder data til å optimalisere logistikk og verdikjeder, lage personifiserte produkter tilpasset hver enkelt bruker, eller trene algoritmer som kan hjelpe til med å svare på komplekse spørsmål.


Men, hvordan kan du som en liten Norsk SMB utnytte data, eller digitale verktøy som er bygget på data? For oss starter det med struktur og sporing, som legger grunnlaget for hvordan dataene kan brukes etterpå.


En bedrifts verdi er ikke bare ideen, det er også det man har oppnådd gjennom tiden bedriften har eksistert. Data om prosjekter, relasjoner med kunder, merkevaren, samholdet mellom ansatte, summen av alt dette er det som skiller dere fra konkurransen og dette må ivaretas og pleies. Det som er sikkert er at ansatte vil byttes ut underveis og hvis du ikke har dokumentert fortiden, vil noe av din mest verdifulle eiendeler gå tapt (kompetanse/historikk), fordi de nyansatte ikke vil få den kunnskap som du og dine tidligere ansatte har jobbet hardt for å få.


God data vil hjelpe deg med å definerer suksess, måle fremgang suksess og lære for å bli bedre. Det handler om å sette referanser med KPI-er, se hva som har fungert og la ansatte lære av hverandre og tidligere erfaringer for å bli bedre på det dere gjør.

Bruk data

Alle bedrifter ønsker seg selvgående ansatte som kan ta raske og gode beslutninger på bedriftens veier i hverdagen. For å få til dette må det tilrettelegges så alle lett kan se historikk. Hvis de ansatte ikke får se data og historikken for bedriften, blir beslutningene dårlige og kvaliteten på arbeidet lav.

Bruk av data handler først og fremst om å tilgjengeliggjøre data for de som trenger den, når de trenger den. Hele business modellen til Google har basert seg på akkurat dette. Dataen finnes på internett, men uten søkemotoren hadde du brukt så mye tid på å lete, at svaret like gjerne kunne vært begravet i Sahara.


Dette problemet vokser med antall ansatte, men selv i bedrifter med 4+ ansatte blir prosessene treige og beslutningene dårlige om data ikke er tilgjengelig. Når alle holder kortene tett til brystet (lagrer data på sin egen pc), blekner fordelene samarbeid fordi alle har forskjellig informasjonsgrunnlag.


Konsulenter som jobber med prosjekter er helt avhengig av å ha tilgang til avtaler og avklaringer som er blitt gjort i salgsprosessen, og kundeservice eller drift kunne sette seg inn i kundens situasjon, for å løse problemene til kundene. Uten et sentralt sted alle kan finne igjen denne daten blir frustrasjonene høy og kundeopplevelsen dårlig.


Å bruke data handler også om å kunne samle opp (aggregere) data fra forskjellige steder for å lære, måle fremdrift og finne nye muligheter. Her kan det handle om å se sammenhenger mellom ressurser på prosjekter og ressurser på kundeservice, ressurser på markedsføring og nye leads, eller hvor man får mest verdi for markedsføringen.


Vi bruker alt fra Google Analytics til Oribi og Agency 360 til å måle og lære av markedsføringen vår. Alt av data blir så lagret i Webson så det er søkbart og lett tilgjengelig for de som trenger det.

Velg regnskapssystem og få orden tidlig

Regnskap og rapporter skal leveres til riktig tid, derfor er det viktig å ha orden på dette og systemer som hjelper deg. En av de vanligste feilene gründere oppstart gjør under oppstarten er å utsette føring av regnskap til man har mistet oversikten. Dette fører til at man ikke leverer inn de oppgaver man er pålagt til riktig tid, og da påløper det bøter fra det offentlige.


Det viktigste når du skal velge regnskapssystem er at du synes det er brukervennlig, at det er flere regnskapsførere som bruker det og at de har åpne APIer som kan integrere med resten av din digitale arbeidsplass. Ved å koble f.eks. crm og regnskap sammen kan du spare deg for mye ekstra arbeid når du skal fakturere, og du slipper å avstemme bilag i flere systemer for å få alt rett. De færreste liker å bruke tid på regnskap og det trenger du ikke så lenge du kan få data inn i regnskapet via APIene.


Det er etterhvert blitt mange forskjellige regnskapssystemer i Norge, og de fleste får jobben gjort veldig bra. Noen av de mest brukte er Fiken, Conta, eAccounting, Tripletex og PowerOffice.


Webson kan kobles mot alle regnskapssystemer gjennom våre åpne APIer, har du et regnskapssystem som ikke står i listen vår kan du bare ta kontakt så fikse vi en integrasjon for deg.

Lag et brand og gjør deg synlig

«Google only loves you when everybody else does», er et kjent mantra om Google. Men å bli godt likt i markedet er ikke bare viktig når det gjelder SEO. Du bygger også en merkevare som potensielle og eksisterende kunder kan kjenne igjen. Dette er viktig fordi 81% av kundene sier at de trenger å kunne stole på at et merke kjøper fra dem. Bruk tid på å lage en merkevareidentitet med logo, farger, ikoner, fonter og rammer for hvordan dere skal kommunisere og bruk disse dokumentene slavisk. All markedsføring og kommunikasjon – internt og eksternt, må være lett gjenkjennelig og i tråd med merkevaren din.


Vi har brukt Ish reklamebyrå til å hjelpe oss. Det har gjort at vi har fått en identitet (Nordic nice guy), som gjennomsyrer alt vi gjør. All kommunikasjon og markedsføring blir gjort i henhold til vår egen

Tenk sky tidlig

En stor fordel med å bruke SaaS tjenester ( software as a service) er at de alltid er tilgjengelig, uansett hvor du er. Etter over et år med Korona ser vi at bedrifter som ikke var vant til å jobbe i skyen sliter. Pandemien kom brått på alle, men de som var vant til å jobbe på nett og allerede hadde verktøyene på plass kunne bytte stol og jobbe videre uten å ofre alt for mye.


Pandemi eller ikke, arbeidstid og måten vi jobber på var allerede under endring før pandemien, og etter korona kommer vi helt sikkert til å se flere “flexe” med sted og tid.

For de som bruker mye tid på klassiske kontor er dette helt uproblematisk så lenge man har verktøy som er laget for dette. Problemet er ikke at folk ikke er på kontoret, der er at “kontoret” ikke er tilgjengelig hjemme. Prosjektinfo som ligger i permer, dokumenter som ligger på kollegenes PCer, eller lokale servere som kontorets hjerne skaper problemer når man ikke vil eller kan være på kontoret. Velger dere systemer som alltid er tilgjengelig og i tillegg kan benyttes på alle flater blir hverdagen rett og slett enklere.


Fysiske møter er heller ikke nødvendig for alle små møter. Vi bruker for eksempel den innebygde videoløsningen i Webson til å kjøre alle møter, dette er perfekt om man skal planlegge møter med kunder eller bare ta en daglig status.

Økonomi som verktøy eller tidlig død

Økonomi handler om mye mer en bare regnskap. Økonomien er tryggheten i bedriften og må behandles deretter. Dette handler om å se sammenhengene mellom kontantstrøm, likviditet, lønn, regnskap og kunderelasjoner, og er et felt mange trenger litt hjelp til. For mange kan tall være skremmende, men god kontroll på økonomien din hjelper deg med å ta de riktige beslutningene til riktig tid - uten å risikere for mye. For de som ikke har god kontroll selv er det lurt å finne en revisor eller regnskapsfører som kan hjelpe til, dette kan spare deg sure bøter og kjipe lån for å redde likviditeten.


Flere ferske bedrifter går i fella ved å ikke bry seg om økonomien og fokuserer heller lidenskapelig på visjonen. Dette kan være gøy noen uker men det kommer en virkelighetssjekk når regningene begynner å tikke inn. Når dette skjer er det deilig å ha tenkt igjennom forholdet mellom inntekter, kostnader og tid så man ikke blir veldig overrasket og plutselig må stenge.


Forsikre deg om at du har god likviditet eller kontantstrøm til å finansiere det du skal gjøre, pass på frister og rapporter og spør om hjelp hvis du er usikker. Økonomisk suksess er ikke det viktigste for bedriften, men dårlig økonomi er en “show stopper” og må håndteres deretter.

Kundeservice som et konkurransefortrinn

84% av forbrukerne sier at kundeservice er en avgjørende faktor for om de skal kjøpe fra et selskap og 86% sier de stoler på munn-til-munn-gjennomgang og anbefalinger. Å ha fornøyde kunder som promoterer merket ditt er med andre ord den beste investeringen i markedsføring du kan gjøre.


Så hvordan vinner du peer-to-peer henvisninger organisk og autentisk? Du fokuserer på ærlig og rask kundeservice som løser problemene for dine kunder.


Det eldgamle ordtaket “ kunden har alltid rett ” burde være en føring for kommunikasjon, uansett forretningsnisje. Føler kundene seg ivaretatt samtidig som du klarer å levere på det du lover, er sannsynligheten for at de anbefaler deg videre høy. Fornøyde kunder kjøper også mer, og de kommer tilbake for å kjøpe igjen.


Selv i dag, med alle former for betalt annonsering tilgjengelig er den sterkeste formen og høyeste markedsføringstaktikken ærlig og trygg samhandling med kunder. Du vil kunne gjøre feil om til muligheter, bygge lojale merkevareambassadører og vinne hjertene til dine kunder så vel som hodene deres ved å håndtere situasjoner med åpenhet. Folk tilgir når vi eier feilene våre.


Samtidig kan utmerket kundeservice bidra til å bygge høyere suksessrater for kundene og i sin tur vinne produkt henvisninger fra kundens mikrosamfunn. Du kan være et håndtrykk unna din største klient uten å vite om det, om du ikke behandler de nåværende kundene riktig.

Å fokusere på kundeservi

ce fra dag en vil du være takknemlig for i mange år fremover, og kundene dine vil elske deg for det.

コメント


bottom of page