top of page

Hvordan overvinne motstand mot CRM-prosjektet




Introduksjonen av et nytt CRM-system kan møte motstand fra medarbeidere som foretrekker å fortsette med gamle rutiner. Dette kan være utfordrende for prosjektledere som ønsker å sikre at systemet blir tatt i bruk effektivt. I denne artikkelen gir vi deg tre tips for å overvinne motstanden mot CRM-prosjektet og sikre en vellykket implementering.


Hvorfor motarbeider noen medarbeidere CRM-prosjektet?

For noen medarbeidere kan motviljen skyldes en følelse av maktesløshet, manglende oversikt over endringsprosessen og dens konsekvenser, eller usikkerhet om evnen til å lære seg det nye systemet. Det er derfor viktig å forstå at et CRM-prosjekt ikke bare er et IT-prosjekt, men også et endringsprosjekt som krever endringsledelse.


Tre tips for å overvinne motvilje mot CRM-prosjektet og sikre en vellykket implementering


Lytt til medarbeiderne og involver dem i planleggingen

For å sikre at systemet dekker alle behovene til medarbeiderne, bør de involveres i planleggingen. Hvis det er motvilje til å ta i bruk systemet, er det viktig å lytte til hva medarbeiderne har å si og søke etter løsninger sammen med dem. Dette vil gi dem eierskap til løsningen og øke sjansen for at de vil bruke systemet.


Bryt ned CRM-prosjektet i etapper og informer tydelig underveis

Et CRM-prosjekt kan virke overveldende hvis det presenteres som en stor og kompleks oppgave. En måte å håndtere dette på er å dele prosjektet opp i mindre deler, som kan løses i etapper. Ved å kommunisere klart og tydelig om planen og hva som forventes av medarbeiderne i hver etappe, vil prosjektet oppleves mer oversiktlig og motiverende.


Sørg for grundig opplæring i CRM-systemet

For at medarbeiderne skal kunne bruke CRM-systemet effektivt, er det avgjørende å gi dem grundig opplæring. Dette kan innebære å sette av tid og ressurser til opplæring, slik at medarbeiderne kan få den nødvendige opplæringen og støtten for å bruke systemet på riktig måte. Dette vil også bidra til å redusere usikkerhet og motstand.


Ved å lytte til medarbeidernes bekymringer, dele prosjektet opp i mindre etapper og sørge for grundig opplæring, kan du hjelpe medarbeiderne dine med å overvinne motstanden mot CRM-prosjektet og sikre en vellykket implementering.





Comments


Ressurser

Selskapet

Webson

Det hele startet for over 25 år siden med et oppdrag for det Norske Forsvaret. Det har videre utviklet seg til å bli markedets enkleste crm system for konsulent- og tjenestebedrifter. Det er en one-stop-shop for hver konsulentbedrift som trenger å fokusere på det de er best på. Derfor skal du overlate administrerende oppgaver til Webson

Få tips og triks på struktur og hvordan du kan effektivisere hverdagen mer

Takk. Du vil i løpet av kort tid få din første mail fra oss!

  • YouTube
  • Facebook
bottom of page